Saturday, August 15, 2009 | By: Ibnu Sulaiman

Ramadhan : Keberkatan Yang Dicari


Apakah yang bernama insan mengejar dalam kehidupan?kekayaan?kecantikan ?kemewahan?kesenangan ?atau..............ketenangan
Semalam ,sewaktu mendengar kuliah maghrib ,aku mendengar sambil lewa apa yang penceramah sampaikan ,mungkin tajuk tidak berat ,sekadar menadah telinga saja,topik adab dalam bulan ramadhan,ada yang terkena juga ,kata ustaz tidak elok mendengar lagu nasyid lama2 walaupun harus ,apatah lagi lagu inggeris atau hindustan ,dan jangan tidur banyak sebab baca quran dapat kebaikan.
Di akhir pengkuliahannya ,dia mengakhiri topiknya dengan menyebut "Ada dua perkara dalam dunia ini mesti dijaga untuk mendapat keberkatan ,yang pertama adalah menghormati kedua ibu bapa dan yang kedua adalah menjaga silaturrahim "
Cukup kuat ayat itu menekap telinga ini ,tertusuk di sanubari ,aku kembali mengenang diri ,aku bukanlah anak yang baik buat ayah dan ibu ,namun aku mengharapkan kemaafan mereka jua keredhaan,buat ibu aku sempat membaca yasin berulang kali sebelum dia pergi ,buat ayah aku sempat mencium dahi yang terlakar garis garis tua di dahi dan solat jenazah sebelum ayah pergi ,hanya doa dan bacaan Al Quran buat mereka berterusan semoga aku menjadi anak yang soleh.


Carilah keberkatan dalam kehidupan.....insyaAllah tenang hidup di dunia, semoga lapang di Akhirat jua..

0 comments:

Post a Comment